Henkilöt Palkinnot

Vuoden nuori tutkijayrittäjä 2016 Raine Kajastila tuo lisätyn todellisuuden kiipeilyseinälle

Tutkijayrittäjä tuo lisätyn todellisuuden kiipeilyseinälle 

Raine Kajastila kehitti teknologian, jonka avulla tavallinen kiipeilyseinä muuttuu lisätyn todellisuuden pelialustaksi. Tutkimuksen ja yrittäjyyden kunnianhimoinen yhdistäminen toivat Kajastilalle Vuoden nuori tutkijayrittäjä -palkinnon.

Videolla mies kurottaa jalallaan kohti neonväristä palloa ja potkaisee sitä. Vieressä toinen odottaa voidakseen potkaista sen takaisin ensimmäiselle. Tämä ei kuitenkaan ole tavallinen pelikenttä, vaan pystysuora kiipeilyseinälle heijastettu flipperiä muistuttava Climball-peli. Se on yksi esimerkki peleistä, joita voi pelata Augmented Climbing Wallin avulla.

Raine Kajastila latasi viime syyskuussa Facebookiin videon, joka esitteli hänen tutkimusryhmänsä kehittämää ja yrityksensä myymää Augmented Climbing Wall -teknologiaa. Yhdessä viikonlopussa video keräsi miljoonia katselukertoja. Augmented Climbing Wall muuttaa tavallisen kiipeilyseinän lisätyn todellisuuden pelialustaksi. Projektorin avulla kiipeilyseinään heijastetaan kuvioita, ja syvyyskamera seuraa kiipeilijän liikkeitä seinällä. Augmented Climbing Wall tekee kiipeilyseinästä ison interaktiivisen kosketusnäytön, jolle voi luoda kiipeilyreittejä ja pelata erilaisia yksin- tai kaksinpelejä.

“Käytännössä ihmisestä tehdään peliohjain, josta tulee osa peliä”, Raine Kajastila kertoo. Syyskuun jälkeen pelin esittelyvideota Facebookissa on katsottu yli 100 miljoonaa kertaa, ja järjestelmää on tilattu kymmeniä ympäri maailmaa.

Pelejä, jotka liikuttavat

Ajatus lisättyä todellisuutta hyödyntävästä kiipeilyseinästä syntyi, kun Kajastila työskenteli post doc -tutkijana Aalto-yliopiston mediatekniikan laitoksella pelitutkimuksen parissa. Hän tutki, miten teknologian avulla voi motivoida ihmisiä liikkumaan ja opettaa heille uusia taitoja. Tutkimuksessa hän hyödynsi ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen eli Human Computer Interactionin (HCI) menetelmiä.

“Olen harrastanut kiipeilyä yli 15 vuotta. Siksi kiipeily oli luonnollinen valinta, kun piti valita tutkimuskohde.” Myös Kajastilan viisivuotias poika on innostunut isänsä harrastuksesta. Hän on kolmevuotiaasta lähtien auttanut Kajastilaa Augmented Climbing Wallin kehittämisessä testaamalla kiipeilyseinälle suunniteltuja pelejä.

Vuonna 2013 Kajastila teki tutkimusryhmänsä kanssa tutkimusvideon, jolla testattiin Augmented Climbing Wallin prototyyppiä. Sekin keräsi Vimeossa yli 70 000 katselukertaa. Kajastila alkoi saada viestejä, joissa häntä pyydettiin kehittämään tutkimuksensa pohjalta tuote.

Kajastila sai tiimeineen Augmented Climbing Wallille rahoituksen ja perusti sen ympärille yrityksen nimeltä Valo Motion. Yritys oli ehtinyt kiertää monissa tapahtumissa esittelemässä tuotetta, mutta sana alkoi toden teolla levitä vasta syyskuisen Facebook-videon myötä. Kun pelit viedään tietokoneen näytöltä paikkoihin, joissa ihmiset urheilevat, he saavat pelaamisesta viihteen lisäksi tehokasta liikuntaa.

Nyt Kajastilan yrityksen kehittämiä lisätyn todellisuuden kiipeilyseiniä on muun muassa kiipeilykeskuksissa. Kiipeilijöiden lisäksi esimerkiksi lapset pääsevät tutustumaan niihin koulun liikuntatunneilla. “Olen saanut palautetta koululaisryhmien opettajilta, että Augmented Climbing Wallilla pelaaminen on ollut palkintona liikuntatunnin lopuksi. Tämä on hyvä tapa innostaa ihmisiä liikkumaan.”

Yrittäjyys ja tutkiminen ovat lähellä toisiaan

Valo Motion on kolmas Kajastilan perustama yritys. Aiemmat yritykset keskittyivät nekin tietokoneiden ja ihmisten väliseen vuorovaikutukseen, josta Kajastila teki myös väitöskirjansa. Yrittäjyys ja tutkiminen sopivat Kajastilan mielestä hyvin yhteen. “Tutkija saa keksiä tutkimusaiheensa itse ja suunnata mielenkiintonsa haluamaansa asiaan. Myös yrittäjällä on vapaus tehdä sitä, mitä haluaa.”

Valo Motionin maailmanvalloitus ei välttämättä jää vain kiipeilyseinien varaan. Mietinnässä on lisätyn todellisuuden luominen myös muiden urheilulajien ympärille. Vaikka Kajastila aikoo nyt keskittyä yritykseensä ja Augmented Climbing Wallin viemiseen maailmalle, hän ei halua luopua tutkimisesta kokonaan. “Olen aina ollut tällainen Pelle Peloton ja keksijä. Yritän koko ajan parannella asioita, jotka eivät toimi.”

Lisätietoja:

CEO, TkT Raine Kajastila
raine@augmentedclimbing.com
www.augmentedclimbing.com

Jouni Lounasmaa, KAUTE-säätiön asiamies
tel +358 50 371 9590, jouni.lounasmaa [@] kaute.fi
www.kaute.fi
www.tutkijayrittaja.fi, #tutkijayrittäjä